Als investeerder en begeleider van start-ups werd Johan getipt door een vriend over ‘Shot on Target’. Dit bedrijf werd in 2019 opgericht en heeft een zogeheten ‘slimme doelpaalcamera’ ontwikkeld. Sinds januari 2021 werkt Shot on Target samen met het Amsterdam Institute of Sport Science. Met de doelpaalcamera’s (aan beide doelen op het voetbalveld wordt een camera bevestigd), worden alle acties in de buurt van de doelen vastgelegd.
Op basis van kunstmatige intelligentie worden de hoogtepunten gefilterd. In de kantine kan bijvoorbeeld op die manier op meerdere velden worden meegekeken met de hoogtepunten van amateur- of jeugdwedstrijden. Ook is er een app ontwikkeld waarin de gebruiker zelf kan kiezen op welke (amateur)velden hij mee wil kijken.
Johan: “Na een paar gesprekken met de ontwikkelaars zag ik potentie in dit product. Eerst ga je op je gevoel af en dat wil je dan gestaafd zien met een goede achterliggende gedachte en/of plan. Dat was er. De doelpaalcamera’s zijn voor een relatief laag bedrag te sponsoren zodat het de clubs geen geld kost. Dat maakt het makkelijker om het uit te rollen over heel veel verenigingen en individuele gebruikers.
Nu is het zaak om het goed in de markt te zetten en daarvoor is kapitaal nodig. Met enkele anderen zijn we daarom ingestapt en hebben er een aandeel in genomen. Ik reken op een gericht ‘shot on target’.